Jaunā mācību pieeja Latvijas izglītības sistēmā – jau no nākamā mācību gada
Valsts izglītības satura centra (VISC) īstenotais Eiropas Sociālā fonda projekts “Kompetenču pieeja mācību saturā” jeb “Skola 2030” paredz piecu gadu laikā izveidot atbalsta mehānismus skolām un skolotājiem, pašvaldībām un vecākiem sekmīgai mācīšanas pieejas maiņai.
Konference bija veltīta bērnu mācību procesam agrīnā vecumā, skatot bērnu formālās izglītības sākumposmu kopumā – no pirmsskolas 1,5 gada vecumā līdz sākumskolai desmit vienpadsmit gadu vecumā. Šajā laikā bērniem mācībās īpaši svarīgi gūt daudzveidīgu tiešu pieredzi, pētīt, eksperimentēt un atklāt, tādējādi veidojot pirmos priekšstatus par priekšmetiem un parādībām. Vienlaikus tiek likti pamati arī vispārīgām prasmēm – domāt kritiski un radoši, sadarboties, apzināties un pārvaldīt savas emocijas un rīcību.
Jauno mācību programmu veidos trīs tematiskie virzieni: kā bērns mācās; ko ir vērtīgi mācīties; kā novērtēt, ko bērns mācās. Izglītības sistēmā mācību pieeja mainās no mācīšanas kā zināšanu sniegšanas uz mācīšanās vadīšanu. Tas būtiski mainīs skolotāja lomu, kā arī vidi, kurā notiek mācīšanās. Skolotājiem būs pastiprināti jādomā, jāplāno un jārīkojas, lai saprastu, izvērtētu un virzītu katra bērna attīstību, ņemot vērā, ka bērni ir ļoti atšķirīgi. Savukārt mācību videi būs jābūt tādai, kas veicina mācīšanos kopā un vienlaikus ir atbilstoša katra bērna vajadzībām. Mācības būs jāplāno un mērķtiecīgi jāvirza uz rezultātu, nodrošinot bērnam nepieciešamo atbalstu šī mērķa sasniegšanā.
A. Krasta
Valsts izglītības satura centra īstenotā projekta Nr. 8.3.1.1./16/I/002 “Kompetenču pieeja mācību saturā” mērķis ir izstrādāt, aprobēt, pēctecīgi ieviest tādu vispārējās izglītības saturu un pieeju mācīšanai vecumā no 1,5 līdz 18 gadiem, kas ļaus skolēniem attīstīt dzīvei 21. gadsimtā svarīgas zināšanas, prasmes un attieksmes. Projektā paredzēta mācību satura izstrāde un aprobācija, mācību programmu, mācību un metodisko līdzekļu izstrāde, profesionālā pilnveide 6000 pedagogiem, kā arī tiks veidota mācību līdzekļu vietne.