Piekrastes pašvaldības spērušas pirmo soli kopīgai EuroVelo 13 Latvijas posma attīstīšanai
Lai sekmētu velotūrisma attīstību Latvijā un Pierīgā, pēc Carnikavas pašvaldības aicinājuma uz konferenci bija pulcējušies Latvijas piekrastes pašvaldību vadītāji un pārstāvji, tūrisma un transporta nozares eksperti, kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Satiksmes ministrijas pārstāvji. Konferencē piedalījās arī Eiropas Parlamenta deputāts Mihaels Krāmers, kurš ir maršruta EuroVelo 13 idejas autors.
Konferences atklāšanā Carnikavas novada domes priekšsēdētāja Daiga Jurēvica rosināja klātesošos diskutēt, lai vienotos par kopēja projekta īstenošanu. Viņa norādīja, ka mērķis ir spert pirmo soli un parādīt, ka pašvaldības gatavas vienoties vienam kopējam projektam.
Diskusijas laikā viedokļus pauda arī Baltijas jūras telpiskās plānošanas iniciatīvas VASAB sekretariāta vadītājs Tālis Linkaitis un Aizsardzības ministrijas parlamentārais sekretārs Viesturs Silenieks – abi bija vienisprātis, ka velo ceļu attīstība valstij ir ļoti būtiska. V. Silenieks akcentēja “Velosatiksmes attīstības plāna 2018.-2020. gadam” projektu un uzsvēra, ka šādi maršruti kā EuroVelo 13 jāīsteno kā lielās velo ceļu maģistrāles valstī, kurām tālāk var pievienot vietējas nozīmes velo ceļu posmus.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava klātesošos iepazīstināja ar Eiropas aktīvā velotūrista “portretu”, raksturojot ceļotāja vecumu, paradumus, ceļojumā pavadīto laiku, prasības un vajadzības u.c. Savukārt vides un tūrisma eksperts Juris Smaļinskis, kas pārstāv Latvijas lauku tūrisma asociāciju “Lauku ceļotājs” un projektu “Jūrtaka”, klātesošajiem skaidroja, ko var gūt pašvaldības, kuru teritorijām cauri vijas starptautiski velobraucēju un kājāmgājēju maršruti, kā arī klāstīja savu pieredzi, ceļojot uz velosipēda gar jūras piekrasti Vācijā un Dānijā. Viņš atzīmēja, ka EuroVelo 13 projekta ietvaros līdz šim ir izstrādāts maršruts, bet tagad svarīgākais ir infrastruktūras izveide, īpaši reģionos, kuros koncentrējas liels cilvēku skaits.
Pašvaldībām vienojoties kopīgam mērķim, nākamais solis ir iegūt starptautiskā EuroVelo 13 maršruta (Latvijas daļai) nacionālas nozīmes objekta statusu, kas ļautu īstenot veloceļa kopprojektu ar ES atbalstu, realizējot to caur Eiropas transporta tīkla (TEN-T) programmu. D. Jurēvica norādīja: “Iegūstot nacionālas nozīmes statusu EuroVelo 13 maršruta posmam Latvijā, ikviena piekrastes pašvaldība varēs īstenot aktivitātes sev vēlamā laikā.”
Par maršrutu:
“EuroVelo 13 – Dzelzs priekškara maršruts” iezīmē simbolisku robežu starp Eiropas Austrumiem un Rietumiem. Kopumā šis maršruts šķērso 20 Eiropas valstis vairāk nekā 10 400 km garumā. Maršruts Latvijā vijas 562 km garumā, kur mijas dažāda seguma un intensitātes ceļi, piedāvājot aptuveni 80 km garumā braukt pa pašu jūras piekrasti. EuroVelo 13 maršruts ir iekļauts nacionāla līmeņa telpiskās plānošanas dokumentos. Maršrutam ir izveidota mobilā aplikācija, tas ir daļēji marķēts dabā, ir sagatavotas detālas kartes Eiropas, Latvijas un reģionālā līmenī un daudziem maršruta posmiem ir izstrādāti tehniskie projekti.